Äidin ylpeys

Vasu-keskustelu päiväkodissa vuosia sitten. Tyttö on reipas,osaava,todella pidetty kaveri,säännöistä kiinni pitävä,toisista huolehtiva. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.

Pieni 4-vuotias Tyttö nousee suurelle lavalla esiintymään. Mun pieni ballerina. Itsevarmana,tietää tasan mitä lavalla kuuluu tehdä ja oman paikkansa,missä sen kuuluu kulloinkin olla. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.
Koulun juhla,taas Tyttö on lavalla. Laulamassa mikkiin. Niin itsevarma ja osaa sanat juuri oikein. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.
Isona Tyttönä,koulumenestys huikeaa. Osaava,taitava,keskittyy hyvin,pidetty kaveri ja pitää huolta toisista. Huolehtii tavaroistaan,tekee läksyt hyvin. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.
Cheerleader -näytös,Tyttö juoksee joukkueensa kanssa hymyillen ja heiluttaen matolle esiintymään. Tietää mitä pitää tehdä ja tekee sen hyvin. Saa diplomin joukkuhengen kohottajana,paras joukkuetoveri. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.

Pojan vasu-keskustelu. Pala kurkussa kaikista kehuista,joita tuo rasavilli pojan koltiainen hoitajalta saa. Taitava,leikkii tyttöjen ja poikien kanssa,ei riitele tai tappele vaan on sovittelijana. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.

Poika esiintymässä suurelle yleisölle. Ihme,että edes suostui siihen koska jännitti aiemmin kovasti. Selvästi nauttii olostaan,iso hymy naamallaan suorittaa radan taitavasti. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.
Pojan kanssa ruokakaupassa,lupaan sille pillimehun. Vaatii,että Siskolle ostetaan myös,muuten ei ole yhtään reilua. Kaikkea pitää ostaa myös Siskolle,jos Poikakin saa. Lojaali,rakastava pikkuveli. Mun lapsi,mun kohdussa kasvanut.

Vaikka kuinka lupaan lapsille,että mä en itke niiden näytöksissä ja esiintymisissä,se on äärettömän vaikeaa. Vasu-keskustelut ja koulun vanhempainvartti nostaa aina palan kurkkuun,niin paljon kehuja näistä lapsista. Sydän meinaa pakahtua ylpeydestä. Kovana jätkänä itseään pitävä Mieskin on pyyhkinyt salaa silmäkulmiaan esityksissä.
Mä tiedän että meidän lapset on kaikessa rasittavuudessaan maailman parhaita,mutta että muutkin näkee niissä niin paljon hyvää. Ei virheettömiä,mutta täydellisiä juuri tuollaisena. Me tehdään vanhempina niiden kasvattamisessa jotain oikein,kun palaute on noin hyvää.
         

                                    Meidän lapset,mun kohdussa kasvaneet.




Kommentit