Katseenkääntäjä?

Saattaa olla,että kärsin jonkinlaisesta vainoharhasta tai muuten vain kuvittelen omiani. Mutta musta tuntuu,että vieraat ja oudot ihmiset jää katsomaan mua omituisen usein. Enkä tajua miksi,miksi mua jäädään katsomaan välillä niin pitkäksi ajaksi? Useimmiten miehiä,mutta naisiakin tuijottelee.

Tottakai ekana mieleen tulee aina,että onko naamassa jotain likaa? Hampaissa joku salaatin palanen,nenäkarvat tursuaa näkyvästi esiin,viikset jäänyt trimmaamatta, räkää nenässä,yllättäen ilmestynyt musta silmä,josta en itse ole edes tietoinen? Peilin edessä käytyä en tälläistä ole kuitenkaan huomannut.

Koska mun kasvoja ihmiset nimenomaan katsoo,vaikkapa kaupassa. Harrastan tälläistä täti-ikäiselle naiselle sopivaa kerrospukeutumista,joten mitään kovin intiimiä aluetta en näin talviaikaan paljastele.

En usko olevani mitenkään erityisen kaunis,että sen takia kerään katseita. Onko mun kasvonpiirteet kuitenkin jotenkin oudon persoonalliset,että ne kiinnittää huomiota? Meikkaan suht luonnollisesti,mulla on melko normaalit silmälasit jne jne. Ei mitään erityisen räikeää kasvoissa,mikä huomion kiinnittäisi. Joskus tulee vain sellainen olo että joku katsoo ja kun katsot takaisin,se henkilö kääntää katseensa pois. 

Enkä tunnista tälläisiä katseita vain jumittamiseksi,sattumalta muhun kohdistuneeseen katseeseen ja kovaan samanaikaiseen aivotyöskentelyyn tai väsymykseen,joka jumittamista usein aiheuttaa. Mä olen jumittaja itsekin,ei silmät silloin liiku ihan niin vauhdikkaasti ja eloisasti. Nämä tyypit on hereillä.

Tai jos vaikka ajan autoa,vastaan tulevasta autosta katsotaan pitkään kohti,kunnes ohitetaan toisemme. Mä en mielestäni itse hae katsekontaktia vieraisiin ihmisiin,kuten me kunnon suomalaiset yleensä toimitaan,se ei ole jotenkin luonnollista. Katsoa toisia kohti,vieraita,samassa tilassa olevia ihmisiä. Nehän saattaa vaikka puhua jotain. Tai hymyillä. Autoa ajaessa nyt varsinkaan en katsekontaktia hae,keskityn ajamiseen. Nyt oon vain alkanut kiinnittämään huomiota tuollaiseenkin asiaan. 

Itsehän oon liikenteessä niin sokea,etten tunnista välttämättä edes niitä ihmisiä joita kaiken järjen mukaan pitäisi tunnistaa. Kuten mun omaa isää,joka ajaa mua autolla vastaan ja heiluttaa kättä. Mä ajan usein vain ohi ja tajuan vasta myöhemmin,että sehän oli isi joka heilutti.

Häiritsevää,todella häiritsevää. Tekisi mieli vaikka kaupassa kysyä että "anteeksi,tunnetaanko me jostain?" En ole kehdannut ja oon kiinnittänyt tähän huomiota vasta ihan lähiaikoina muutenkin.

Mulla on äärimmäisen hyvä kasvomuisti,muistan kasvoja ihan lapsuudesta alkaen ja ihan lyhyenkin tapaamisen jälkeen. Aina en heti osaa yhdistää kasvoja nimeen tai paikkaan missä oon ne nähnyt,mutta mieleen ne kyllä jää. Enkä ole tunnistanut ketään näistä katsojista joita nyt oon uusissa ja eri paikoissa huomioinut,mikä on hurjaa.

Eli miksi? Luulenko vain,että mua katsellaan hämmentävän usein? Kuvittelenko mä vain omiani?

Katsotaanko teitäkin usein eri paikoissa ja tilanteissa? Tai katsotteko te vieraita ihmisiä usein pitkään?Mikä ihmisissä kiinnittää sun huomion,että jäät katsomaan sekuntia pidemmäksi ajaksi?

Kommentit