Kirjaholisti

Hei.

Olen 31-vuotias nainen, kahden lapsen äiti ja kirjaholisti.

Kyseinen addiktio on ollut elämässäni mukana jo aivan pienestä tytöstä lähtien,siitä asti kun ala-asteella opin lukemaan.

Ala-asteella voitin myös luokan lukukilpailun lukemalla kesäloman aikana 72 kirjaa. Kyllä,luit oikein.72. Palkinnoksi sain ison ja hemmetin painavan lintukirjan,jota en koskaan varmaan edes selaillut.

Kirjat. Mä rakastan kirjoja,aivan valtavasti. En osaa luultavasti edes laskea niin pitkälle,että voisin sanoa montako kirjaa oon elämäni aikana lukenut.

Ala-asteella alkanut intohimo lukemiseen ei ole kadonnut mihinkään,välillä on toki ollut pidempiä taukoja etten ole jaksanut tai ehtinyt lukea.  Harmi,ettei tämä innostus riittänyt koulukirjoihin asti,voisin olla ties millainen professori tänä päivänä jos nekin olisi kiinnostanut enemmän.

Psykologiset trillerit,kepeät huumorikirjat, sielua repivät ja tunteisiin vetoavat tositarinat -niitä mä ahmin. Lempikirjailijoita löytyy niin kotimaisia,kuin ulkomaalaisiakin.

Kun Tyttö oli pieni,pystyin lukemaan kirjoja samalla,vaikka se oli hereillä ja leikki siinä vieressä. Tyttö kutsuu mua vieläkin Lukutoukaksi ja on siinä kyllä oikeassa.

Sitten syntyi Poika ja kasvoi taaperoksi,huomasin että en voi lukea jos se on hereillä. Tai voin,mutta saatan joutua hakemaan lapseni naapurin pihasta nolostuneena tai kotona voi olla ties millainen fiasko selvitettävänä.

Jos mä saan hyvän kirjan käsiini,mä en näe tai kuule yhtään mitään.Tarina imaisee mut niin vahvasti mukaansa välillä,että kadotan myös ajan tajun täysin. Monena aamuna on ollut raskas herätys,kun olet huomaamatta lukenut yömyöhään ja lapset herää kuitenkin melko aikaisin.

Loistava keino rentoutua oman elämän stressistä ja paeta sinne kirjan tapahtumien mukaan. Saan "kiksit" siitä jännityksestä kun en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu,eikä lukemista meinaa malttaa lopettaa millään. Taitava kirjoittaja osaa tehdä juonesta todella koukuttavan heti alusta alkaen.

Mulla on myös paljon omia kirjoja varastossa,oikein hyvät kirjat voi lukea moneen kertaan.Lahjaksi toivon myös usein kirjoja,jos joku kiinnostava on tullut myyntiin sopivasti joulun tai synttäreiden aikaan.

Mun haavetalossa mulla olisi oma kirjastohuone,jossa olisi iso mukava löhösohva,hyvä valaistus lukemiseen ja loputon määrä kirjoja. Niin ja äänieristetyt seinät ehdottomasti,tosin meidän lasten äänet kuuluisi varmaan siitäkin läpi. Siellä olisi myös herkkukaappi,missä olisi suklaata ja sipsejä ja vaikkapa mehua juotavaksi. Oi että.

Olen siis kirjaholisti- ja addikti,enkä oikeastaan halua edes parantua siitä.😊

Kommentit